Per a consultes: tel. 620 867 761. Accés a inici: clica sobre el logo InformaNiUS

18/1/11

CONTROL DE COLOMS

Ens han demanat que ens manifestéssim sobre el control dels coloms que fa l'Ajuntament d'Arbúcies (vegeu la informació al WEB MUNICIPAL i a l'Agenda del 17 al 25 de gener).
Bé, doncs en aquest cas donem total suport a l'acció municipal. De fet és un tema que algun dia volíem plantejar, donat que l'increment de la població de coloms ha comportat molts problemes: brutícia pels carrers i façanes on reposàven, desplaçament d'espècies autòctones més petites, el sorollós parrupar que acaba éssent pesat, etc... És un porblema que fa uns anys no es donava i la causa de l'augment de població l'hem de trobar en veïns que faciliten la cria des d'un punt de vista excessivament urbà. Potser pensen que fan un bé, però en realitat provoquen un DESEQUILIBRI. En aquest cas l'excés de coloms desplaça la DIVERSITAT i augmenta les molèsties sense comportar beneficis. Les orenetes, per exemple, eliminen insectes. Però els coloms urbans depenen de l'activitat humana. Estimem els coloms, i els que representen (símbol de la pau, per exemple), però sap greu veure que n'hi ha tants que molts acaben grassos, malferits de les potes, amb deformacions. L'EQUILIBRI, la DIVERSITAT, la funció que tradicionalment fan les espècies autòctones i migradores, etc... són signe de salut ambiental. Per això creiem que aquest control sobre espècies urbanes que tendeixen augmentar fàcilment s'ha de mantenir i que els consells del full municipal són encertats.
Un altre problema semblant és el que dóna amb els gats, però això ja donaria per un altre comentari.

16/1/11

PALMERA CENTENÀRIA TALLADA AL CARRER DE LA PIETAT.

NiUS lamentem i denunciem que l'opció final de l'Ajuntament d'Arbúcies hagi sigut tallar la palmera gran del carrer de la Pietat. Un exemplar únic a Arbúcies per la seva mida i per la seva ubicació que va quedar afectat per l'escarbat morrut de la palmera. A la base feia més d'1m de diàmetre i mitja alçada 80cm.
NiUS havia contactat amb els serveis de medi ambient i amb l'alcalde amb voluntat de compartir informació i trobar una altra solució menys dràstica (les palmes ja s'havien tallat). La plaga va arribar a Catalunya fa 5 anys, i a la Península 15. Inicialment la mesura era tallar i cremar, però actualment hi ha tractaments que s'han aplicat a molts indrets que tenen un nombre molt més alt d'exemplars.

¿Perquè l'Alcalde d'Arbúcies ha obviat les altres possibilitats? Per qüestions econòmiques? Bé hi ha diners per fer gelosies amb plantes a la plaça de l'Ajuntament i altres actuacions "de disseny". ¿Què passa, que fer coses noves és més vistós i, en canvi, mantenir el que ja hi ha no dóna tanta bona imatge? ¿Què passa, que NiUS som un entrebanc que desllueix la seva acció perquè recordem alguns aspectes del programa del seu mateix partit que no compleix i en proposem d'altres que no se les podria atribuir com a mèrit propi?. NiUS no ha de lloar el que el govern fa bé (que, evidentment, quan es dóna el cas ho recolza), perque a part de ser el seu deure, ja se n'encarreguen de fer-ho els seus mitjans de comunicació. NiUS col·laborem amb moltes coses del poble al costat de l'Ajuntament, però parlem quan fa falta en relació a la informació que tenim. Abans de tallar, es podia haver provat la ENDOTERÀPIA.

Donat que pot haver-hi afectats a nivell particular, facilitem aquests ellaços per a que la plaga del morrut de la palmera no faci més estralls a les palmeres d'Arbúcies de les espècies que poden ser afectades.

Informació del la plaga del morrut de la palmera del Departament d'Agricultura de la Generalitat
Informació: Lluita contra la plaga adaptat a normativa europea. Departament AGricultura Generalitat.
Enllaç a www.alzinar.com on s'expliquen mesures de lluita alternatives a la tala.
Enllaç Amics dels Arbres. Arbres Amics. Tractament de la Universitat d'Alacant contra el morrut.
Enllaç amb informació de Tècniques de Jardí d'ENDOTERÀPIA per a palmeres afectades pel morrut.Aplicat a Vilanova i la Geltrú.

15/1/11

CONVOCATÒRIA D'APAGADA GENERAL el 15 DE FEBRER DE 22:00h a 22:30h

L'únic camí per fer una revolució pacifica contra els abusos amb els nostre poder de consumidors. L'energia elèctrica mou el món. Demostrem la nostra força.

ENDESA, FENOSA, IBERDROLA, "CELEBREN" LA PUJADA DE PREUS DE FINS L'11% de les tarifes elèctriques. Aznar, assessor per 200.000€/any, a més de cobrar dels fons públics com a expresident i també professor de Harward (on dissenyen el model econòmic actual)

POSA'T UNA ALARMA EN AL MÒBIL, FES UNA CREU EN EL CALENDARIO, ANOTA-HO A L'AGENDA!

Si ho aconseguim, aniràn de bòlid regulant els seus transformadors.
I nosaltres podem aprofitar per veure les estrelles del cel.

PASSA-HO

28/12/10

ARBÚCIES CANDIDATA A SUBSEU DELS JOCS OLÍMPICS D'HIVERN DE BARCELONA-JACA


Malgrat la manca de reunions del Consell Municipal de Medi Ambient, hem tingut accés a unes filtracions de fons ben informades, que no podem esmentar, que ens han assabentat que l'alcaldia d'Arbúcies està ultimant el dossier que presentarà a Ginebra (aprofitant un viatge d'una delegació de la Diputació)perquè sigui tinguda en compte en la candidatura pels Jocs Olímpics d'Hivern que promou Barcelona. "Serà una subseu ECOLÒGICA i que embellirà encara més el poble". Els preparatius ja han començat fent les obres de la Bassa de la Farga després de set anys d'abandonament. Les baranes de ferro substituenxen a les de fusta, però hi ha una passera d'estil Maremagnum, que fa voladís de fusta que s'eleva sobre les tranquiles aigües de l'estany. "El manteniment està assegurat", han afirmat, "no com els murs de pedra que duraven massa i entremig hi creixien molestes plantes". Comptarem amb uns intercanviadors d'energia que funcionaran amb biomassa de provada eficiència en el poliesportiu de can Pons i un inversor de calor que refrigerarà la superfícies de l'aigua a -5 sota 0 (abreujat 5-0)i que formarà una capa d'un pam de gel (preneu com a referència la mà oberta del polze al dit petit) que permetrà fer proves de patinatge artísitc i hoquei sobre gel. A més els pisos serviran per instal•lar les càmeres de TV i el públic no es distreurà amb l'avorrida vista a les Agudes.
Ens han informat que no ens preocupem pels ànecs donat que també s'ha previst, després de 7 anys d'abandonament del Parc de la Dona d'Aigua, acondicionar-lo novament i ubicar-hi allà els magnífics exemplars de l'espècie Anas plathirincos que fan les delícies de grans i petits.

Trobareu més informació de les grans i magnífiques obres de la bassa de la Farga (portada i una plana interior d'un total de 8 per tant un 25% d'espai) a l'Altaveu (navegant amb l'agilitat i rapidesa habitual del web clicant primer a Ajuntament, després a la columna esquerra a Comunicació, tot seguit es tria l'opció Altaveu i finalment L'ALTAVEU21). Bé, això si viviu marginats als afores, perquè als nuclis ja l'han portat a casa en paper.

Les mateixes fonts ben informades ens diuen que el poble d'Arbúcies reconeix i aplaudeix l'esforç fet per l'Ajuntament que aplana el camí per a la candidatura del seu partit de cares a les properes municipals del 2011. "Si guanyem, continuarem igual, i si no el marro que se'l trobi un altre". I que ningú recordi que els primers 4 anys quan hi havia calers es van fondre (només un 3% deia Maragall i li van picar el crostó?) i ara que hi ha crisi, la culpa és dels altres. I és que no hi ha res més dramàtic que un gran líder incomprès.

Unes altres fonts desconegudes han difós a través de Wikileaks que -en la mateixa línia de promoció de la Vila per part del govern municipal- es va projectar ampliar la Festa Multicultural anual i convertir-la en un Fòrum de les cultures a imitació de Barcelona, però es va descartar perquè podria resultar molest a un sector de la població. Però tampoc hi hauríem arribat a temps perquè el 2010, l’any internacional de l’Apropament de les Cultures ja s’està acabant. Algú dirà també de la Biodiversitat, i ... tindrà raó.

Finalment, potser a aquestes alçades no us ho creureu, però el 2011 serà l’Any Internacional dels Boscos, per una banda, i l’any Internacional de la Química (la bona Química) per una altra. Dedicacions impulsades per la ONU. Doncs bé, de debó, que tingueu un BON I ECOLÒGIC ANY 2011.

19/12/10

COMPRAR, LLENÇAR, COMPRAR

Recomanem veure el documental COMPRAR, LLENÇAR, COMPRAR emès per TV3 en el programa Sense ficció. Cliqueu AQUEST ENLLAÇ - AQUEST ENLLAÇ - AQUEST ENLLAÇ.
Fotograma del documental amb Serge Latouche, economista del decreixement.

12/11/10

FUTUR DE L'ARBRAT I DELS FANALS DEL CARRER CAMPRODON?

S'està parlant novament de la remodelació del Carrer Camprodon, i sembla que ara "algun" projecte tirarà endavant. Hi ha dos temes que NiUS ja ens vam manifestar en l'anoment Procés participatiu (voldríem també poder dir en el Consell Municipal de Medi Ambient, però uiiiiiiiiii qui se'n recorda de la darrera vegada que es va convocar... si algú interpreta el comentari com a crítica, l'encerta de totes totes).

1. TEMA FANALS Cal mantenir els fanals actuals. Sabem que els tècnics i treballadors de manteniment defensen el canvi, però creiem que aquests -a part que donen una personalitat singular al carrer- poden durar uns quants anys més (unes quantes legislatures, ens atrevim a dir), potser més que algunes de les rajoles o accessoris que hi posaran (vista la qualitat de materials que es gasten en molts casos).

2. TEMA ARBRAT: Defensem que s'han de salvar al màxim els Ginkgo bilobas que hi ha i que no n'hi ha prou en uns quants a la placeta. No defensem tant els altres tipus perquè tenen malures i pugons, però vaja, valdria la pena aprofitar-ne alguns.

Arguments en favor dels Ginkgo:
* Han demostrat ser resistents al medi ambient urbà. Són soferts. No agafen malures
* El seu creixement és relativament lent i el brancatge és pot "conduir" molt bé.
* Si tenen suficient aigua no tendeixen a l'arrelament horitzontal.
* És una arbre estèticament bell, original, s'ha adaptat bé des de temps geològics (arbre vivent fòssil).
* Tot i que dels exemplars urbans no s'utilitzen les seves propietats terapèutiques, sí que emeten aromes a l'aire que generen beneficis.
* El cost d'un Ginko de l'edat de més de 30 anys, com és el cas, ronda els 300€.
* El Ginko és un arbre molt menys molest que el plàtan (alergies, pols, boles, fulles...) o la morera (la que embrut), és molt decoratiu.

Per diferents motius naturals, però també econòmics, val la pena no malmetre un patrimoni. Si no poden quedar-se al carrer, almenys fer un transplantament a un lloc adient (entorn de poli, per xemple, alguna plaça...). Tot i que alguns poden morir en el procés, sempre n'hi haurà que sobreviuran. Quants més en salvem, millor.

En cas contrari faríem els comptes dels diners malversats i de l'oportunitat perduda. Ecològicament i econòmicament la Vila hi perdreria, esperem que no sigui el cas.